Black Friday în România: 5 cerințe legale pentru magazinele online

de | 5/11/2024 | 0 comentarii

Reading Time: 3 minutes

Pentru a organiza o campanie de Black Friday fără dureri de cap şi pentru a evita amenzile, magazinele online trebuie să respecte reglementările legale în vigoare, în special cele din Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 care conține obligațiile privind reducerile.

În cele ce urmează, vom sublinia 5 reguli importante în campaniile de Black Friday și nu numai, din mediul de e-commerce de pe teritoriul României.

  1. Transparența și acuratețea prețurilor

Prețul de referință: În campaniile de Black Friday – care intră în categoria de reducere numită promoții – , reducerile de preț trebuie raportate la cel mai mic preț aplicat pentru același produs, în ultimele 30 de zile înaintea reducerii. Acesta este cunoscut drept preț de referință, iar justificarea legală a afişării sale este evitarea ofertelor înșelătoare pentru clienți.

Afișarea reducerii: Reducerea de preț trebuie să fie clară și vizibilă pe site, în acest sens magazinele online putând opta pentru:

  • Afișarea noului preț lângă prețul anterior (prețul de referință), cu cel din urmă tăiat.
  • Utilizarea etichetelor „preț nou” și „preț vechi” pentru a diferenția clar sumele.
  • Afișarea procentului de reducere și a noului preț lângă prețul tăiat pentru a asigura transparența.
  1. Evitarea practicilor înșelătoare în campaniile online

Magazinele online trebuie să evite prezentarea reducerilor ca fiind oferte gratuite sau să facă afirmații imposibil de susținut obiectiv (de exemplu: „cel mai bun produs din categoria sa”). Prețurile afișate trebuie să fie clare, iar calculul reducerii să fie simplu de înțeles pentru utilizatori. De exemplu dacă ai mai mult de 2 prețuri afișate în pagina de produs (vezi și punctul 1) ar trebui să înțelegi că ai o problemă de claritate.

În cadrul campaniilor de Black Friday pentru e-commerce, dacă prețul redus este aplicabil doar unei părți din stoc, este obligatorie specificarea „stoc limitat” pentru a preveni inducerea în eroare a consumatorilor, dar si documentarea internă a stocului alocat pentru această promoție de Black Friday.

  1. Ofertele de tip pachet (bundle

În cazul ofertelor de tip pachet (de exemplu: „cumperi un produs, primești unul gratuit”), magazinele online trebuie să se asigure că prețul produselor din pachet este mai mic decât suma prețurilor individuale. Este recomandat să se afișeze prețul individual al produselor, pentru a putea fi verificat de consumatori.

  1. Utilizarea de cupoane și vouchere în magazinele online

Cupoane și coduri de reducere: Platformele de e-commerce pot folosi cupoane și coduri promoționale – uneori în combinație cu promoțiile -pentru a oferi avantaje anumitor categorii de clienți. Totuși, aceste reduceri trebuie să fie aplicate transparent și fără discriminare. Dacă cupoanele sunt de fapt pentru toți clienții, s-ar putea sa fie considerată o promotie ascunsă.

Prețul recomandat de producător (PRP sau RRP): Aceasta nu este o promoție sau o reducere, dar este permisă afișarea prețului recomandat, atâta vreme cât el chiar este stabilit de producător, magazinul poate dovedi acest lucru, iar modul de prezentare nu întrunește vreuna din caracteristicile promoțiilor mai sus explicate (de ex. PRP tăiat, sau text “reducere 10%”)  

  1. Recomandări generale pentru magazinele online

Înțelegerea obligațiilor legale: Familiarizarea cu obligațiile impuse de Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 este obligatorie pentru magazinele online, pentru a evita posibilele sancțiuni, dar și plângeri ale clienților Nu este singura lege aplicabilă în domeniul e-commerce, de exemplu mai recenta Hotărâre de Guvern 686/2002 are dispozițiile specifice legate de afișarea PRP.

Comunicare clară: Explicarea politicilor de prețuri, reduceri și a termenilor promoțiilor printr-o secțiune de întrebări frecvente îmbunătățește transparența și încrederea clienților.

Documentarea practicilor de reducere: Magazinele online trebuie să păstreze documentele justificative legate de prețurile de referință și aplicarea reducerilor, pentru a putea prezenta aceste informații autorităților, dacă este necesar.

În România, Black Friday nu este o perioadă de reduceri reglementată în mod specific prin legislație. Fiecare magazin își stabilește perioada proprie pentru această campanie, însă respectarea normelor legale privind protecția consumatorului în cazul promoțiilor și afișarea corectă a prețurilor este obligatorie pentru a evita amenzile, dar și publicitatea negativă.

Pentru membrii TRUSTED.ro, avem un articol mai detaliat ce răspunde la cele mai frecvente 29 de întrebări despre reduceri, promoții și oferte speciale pe care le-am primit de-a lungul timpului de la magazinele online: https://trusted.ro/2022/10/21/29-de-intrebari-frecvente-reduceri-promotii-cupoane-si-rrp/

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Feedback.Trusted.ro

Partenerii noștri







Newsman
Mobilpay
Avocatnet.ro

Urmărește-ne