Ai un magazin online?
Cumperi online?
Ai un site comercial?

Cele mai frecvente întrebări cu privire la programul
Mărcii de Încredere TRUSTED.ro și la comerțul electronic
*Dacă aveți si alte întrebări, le puteți trimite către contact at trusted dot ro

 

Despre TRUSTED.ro

O Marcă de Încredere este un simbol acordat unor entități private (de obicei comercianți) pentru îndeplinirea unui set de criterii prin verificarea de către o terță parte.

Marca de Încredere Trusted.ro este un logo distinctiv acordat magazinelor online care îndeplinesc standardele de calitate impuse de către proiectul TRUSTED.ro.

Marca este acordată acum magazinelor de comerț electronic și site-urilor comerciale (B2B). Dacă aveți un site din alt domeniu și sunteți interesat în a obține Marca de Încredere TRUSTED.ro, vă rugăm să ne trimiteți un email la contact la trusted dot ro.

Marca se obține prin îndeplinirea standardelor Trusted.ro, verificate de o terță parte față de magazin. Pentru toți pașii ce trebuie urmați de un magazin online, vizitați pagina cu detalii în acest sens.

Setul de standarde este disponibil public, atât în forma prescurtată, cât și în cea detaliată (fișier PDF). Aceste standarde sunt completate/actualizate în timp, pe măsură ce legislația sau bunele practici se dezvoltă în acest sens.

Îndeplinirea standardelor Trusted.ro se verifică cel puțin de două ori pe an (prima dată la înscrierea în sistem), dar și la orice plângere motivată în acest sens.

Avantajele pentru un magazin online sunt legate, în principal, de creșterea încrederii cumpărătorilor în comerțul online. În taxa anuală sunt incluse următoarele servicii:

  • două audit-uri pe an, cu asistență în rezolvarea problemelor semnalate;
  • Marca de Încredere pe 12 luni;
  • ștampilarea digitală a documentelor legale ale magazinului;
  • sistemul de feedback de la clienți (acest sistem este inclus în pachetul de servicii, dar este implementat numai de magazinele care doresc);
  • verificări de tipul mystery shopping și mystery communication, o dată pe an;
  • pachet de reduceri pentru serviciile partenerilor noștri: 2Parale, Extended, Silkweb, AvantiCart, ContentSpeed, WebDigital, SafeStamper.

 

TRUSTED.ro îi oferă cumpărătorului posibilitatea de a ști că magazinul de la care vrea să cumpere un produs sau un serviciu îndeplinește o serie de standarde minime pentru un site de comerț electronic, fiind verificat de o terță parte. Puteți găsi și o descriere detaliată a avantajelor TRUSTED.ro pentru cumpărători.

Dacă aveți o problemă cu un magazin atestat, vă rugăm să vă adresați serviciului de conciliere oferit de acel magazin. Dacă problema nu se rezolvă în maximum 5 zile lucrătoare și problema privește îndeplinirea unuia dinstandardele Trusted.ro, vă rugăm să ne trimiteți o raportare în acest sens, din pop-up-ul TRUSTED.ro al magazinului sau la adresa de e-mail probleme at trusted dot ro, indicând în detaliu problema avută și criteriul încălcat, ca și orice comunicare cu magazinul în cauză.

Concilierea oferită de magazin este o metodă alternativă de rezolvare a disputelor care presupunde existența unei persoane desemnate în mod public și cu drept de decizie în cadrul magazinului, care poate asculta o problemă a consumatorului și poate lua o decizie finală a magazinului cu privire la aceasta.  De obicei, cel care este desemnat pentru conciliere nu este aceeași persoană cu cele care procesează comenzile din site. Scopul concilierii este prevenirea escaladării conflictelor dintre cumpărător și vânzător, prin oferirea unui mod direct de rezolvare a problemei.

Acest serviciu încă nu a fost lansat de Trusted.ro și va fi disponibil doar pentru magazinele care achiziționează acest serviciu suplimentar. Concilierea externă va fi un serviciu de rezolvare alternativă a disputelor, prin care se apelează la un terț, cu studii juridice, față de magazin și cumpărător, care să încerce să identifice problema disputei și să emită o opinie cu privire la acest caz.

Nu. Deși sistemul este inclus în taxa anuală, nu este obligatorie implementarea lui.

Da, standardele TRUSTED.ro presupun să ai pe site-ul magazinului o politică de confidențialitate. Pagina respectivă trebuie să precizeze cel puțin:

  • cine face prelucrarea datelor (denumirea firmei);
  • scopul prelucrării datelor respective (de obicei efectuarea comenzii şi livrarea, dar şi marketing);
  • drepturile utilizatorilor și modalitatea de exercitare:
    • dreptul la informare (operatorul este obligat să încunoştinţeze persoana vizată cu privire la prelucrarea datelor sale cu caracter personal);
    • dreptul de acces la date (inclusiv procedura exactă de urmat, adresa de e-mail folosită);
    • dreptul de intervenție asupra datelor (inclusiv procedura sau posibilitatea de remediere prevăzută în site); orice persoană vizată are dreptul de a obţine de la operator, în mod gratuit, rectificarea, actualizarea, blocarea sau ştergerea datelor a căror prelucrare nu este conformă legii, în special a datelor incomplete sau inexacte;
    • dreptul de opoziţie (persoana vizată are dreptul de a se opune în orice moment ca datele care o vizează să facă obiectul unei prelucrări);
    • dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale luate în baza unei prelucrări automate;
    • dreptul de a se adresa justiţiei.
  • cine sunt terţii care au acces la aceste date (de obicei companiile de livrare, procesatorii de plăti, serviciile de e-mail marketing).

Citiți câteva instrucțiuni despre cum să concepeți această pagină.

Comerț electronic

Comerțul electronic este reglementat prin mai multe acte și documente legale, dar cele mai importante sunt OUG nr. 34/2014 și OG nr. 38 din 26 august 2015. Standardele de atestare TRUSTED.ro se bazează pe legislația actuală și pe bunele practici din domeniu.

Cele mai importante prevederi legale privitoare la acest aspect se află în OUG nr. 34/2014 target=”_blank”>OUG nr. 34/2014.

Da, este vorba despre Legea 249/2015. Citiți detalii în legătură cu aceste prevederi legale.

Da, este vorba despre OG 38/2015. Citiți mai multe despre aceste prevederi legale.

La finalul anului 2015 s-a publicat decizia ANSPDCP (fișier PDF) care restrânge foarte mult tipurile de operaţiuni pentru care este necesară notificarea. Citiți în ce situații trebuie să vă notificați la autoritate. 

În plus, din mai 2018, o dată cu intrarea în vigoare a actului GDPR, nu mai este deloc necesară notificarea, dar se aplică noile prevederi despre protecția datelor personale. Citiți detalii despre implicațiile acestei legi.

Categorii de magazine și site-uri înscrise