Ne-am obișnuit cu butonul Like pe site-urile magazinelor online. Ce nu știe toată lumea este că transmitem date personale chiar dacă nu dăm click pe Like. Simpla prezență a codului de Like în site-ul unui magazin online îi spune lui Facebook că am vizitat acea pagină și eventual îi dezvăluie și alte lucruri despre noi.
Iată că recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că administratorul unui site pe care există butonul „Îmi place” de la Facebook poate fi operator, împreună cu Facebook, în privința colectării și a transmiterii către Facebook a datelor cu caracter personal ale vizitatorilor site-ului său. Totul a pornit de la o acțiune în justiție inițiată în Luxeumburg de Verbraucherzentrale NRW, asociație germană de utilitate publică pentru apărarea intereselor consumatorilor, împotriva magazinului online Fashion ID.
CJUE a apreciat că magazinul online a transmis societății Facebook Irlanda date cu caracter personal aparținând vizitatorilor site-ului său, fără consimțământul acestora și cu încălcarea obligațiilor de informare prevăzute de dispozițiile referitoare la protecția datelor personale. Cu alte cuvinte, magazinul online n-a scris undeva pe site ce informații personale transmit cumpărătorii despre ei prin simplul fapt că au ajuns pe acel site unde există acel buton.
Alte constatări:
- magazinul online nu poate fi considerat operator în privința operațiunilor de prelucrare de date efectuate de Facebook după transmiterea lor către aceasta din urmă; deci, după ce utilizatorul a dat click pe Like, nu mai e treaba magazinului ce mai face Facebook cu acele date transmise;
- acel buton ajută la optimizarea de marketing în cadrul magazinului online; „de aceea, tocmai pentru a putea beneficia de acest avantaj comercial, magazinul online, prin inserarea unui asemenea buton pe site-ul său, pare să-și fi dat consimțământul, cel puțin implicit, pentru colectarea și dezvăluirea prin transmitere a datelor cu caracter personal ale vizitatorilor site-ului său” (se arată în comunicatul oficial);
- magazinul online trebuie să furnizeze, la momentul colectării, anumite informații acestor vizitatori, cum ar fi, de exemplu, identitatea sa și scopurile prelucrării.
Dacă nu doriți să renunțați la Like-ul de la Facebook pe site-urile magazinelor voastre online, vă recomandăm să nu mai inserați prin embed codul de la Facbook, ci să puneți eventual o imagine cu butonul Like, care va duce apoi la Facebook. În acest fel, imaginea va fi apelată de pe server-ul vostru, nu de pe cel al lui Facebook.
O altă variantă este să inserați codul de la Facebook, dar în așa fel încît utilizatorul să nu poată da Like automat din site-ul vostru, ci numai după ce activează script-ul de la Facebook care face posibil like-ul.
Citiți comunicatul de presă al Curții de Justiție a Uniunii Europene (PDF)
Chiar am scos toate scripturile de la Facebook de pe sit pentru a evita astfel de probleme. O sa aleg butoane statice si nu pe cele oferite de reteaua sociala.