Tocmai am aflat cu stupoare că magazinul Edigital.ro, care trimitea în trecut pachete cu pietre în loc de produsele comandate, a revenit cu aceste practici. Această veste și alte practici reclamate pe site-uri/blog-uri/rețele sociale de clienții din România arată că este nevoie din ce în ce mai mult de un control riguros al magazinelor online.
Marca de Încredere TRUSTED.ro este un element care le oferă consumatorilor români garanția că vor cumpăra de pe site-uri care respectă un set de legi și bune practici europene și că magazinele online respective fac parte dintr-un grup de site-uri comerciale de încredere.
Iată însă un caz recent în care a fost implicată o companie daneză, despre care am aflat de la Consumersinternational.org.
Firma LuxStyle își făcea reclamă pe Facebook și Instagram, iar mesajele comerciale îi direcționau pe utilizatori către site-ul magazinului lor online. Acolo, clienții erau rugați să ofere adresa lor poștală și e-mail-ul, pentru a primi lista de produse cărora li se făcea reclamă. Problema a fost că, imediat după asta, consumatorii primeau produsele și o factură, în ciuda faptului că ei nu comandaseră nimic. Clienții care nu plăteau primeau la ceva timp după aceea o scrisoare de la o agenție de colectare a datoriilor.
Seria de plângeri
Ombudsman-ul pentru consumatori din Danemarca a primit în 2015 primele reclamații. Apoi, au fost trimise plângeri din Australia, Noua Zeelandă și Canada. De asemenea, autoritățile pentru protecția consumatorilor din Norvegia, Suedia, Austria și Belgia au contactat Ombudsman-ul danez și alți clienți din Singapore și Malaezia au înregistrat reclamații la organizații pentru consumatori.
În ianuarie 2017, LuxStyle a fost reclamată la poliție de către Ombudsman (vezi reclamația – PDF), pentru reclamă mincinoasă și minciună prin omisiune. În ianuarie și februarie, Comisia Australiană pentru Concurență și Consumatori a primit 127 de reclamații și, în 2 martie, a publicat o atenționare publică referitoare la această companie.
Pseudo-soluția de la Facebook
În mai 2017, Facebook a blocat reclamele firmei în chestiune, deoarece s-a constatat că ele încălcau politica de mesaje comerciale a platformei sociale. CBC a contactat încă de la început compania Facebook, iar reprezentanții acesteia au spus că reclamele respective sunt sub investigație, dar nu le-au eliminat decât după ce CBC a publicat știrea.
Consumersinternational.org a constatat că paginile pentru produsele companiei LuxStyle au mai stat pe Facebook luni întregi, iar acestea direcționau în continuare utilizatorii către site-ul lor. Clienții au creat grupuri și pagini pe Facebook (precum aceasta), pentru a arăta în ce mod au fost păcăliți și pentru a oferi sfaturi celorlalți consumatori.
Chiar și acum există încă pagini (precum aceasta) care direcționează clienții spre site-ul companiei în chestiune.
Tu îți cunoști drepturile și obligațiile de consumator european? Fă testul nostru:
0 Comentarii