Citim cu drag și spor cartea Jeff Bezos și epoca Amazon și, înainte să publicăm o recenzie, ne-am gândit să scriem despre 5 momente cheie care au marcat începuturile epocii Amazon.com.
1. Marca 1-Click
În toamna anului 1999, magazinul online era cu mult diferit față de cel pe care îl cunoaștem astăzi. Încă nu aveau foarte multe categorii de produse, iar vânzările de cărți încă reprezentau cea mai mare parte din afacerea lor. Foarte mulți investeau bani și credeau în viitorul Amazon.
În acea perioadă, compania a depus o cerere de brevet care a fost acceptată foarte ușor în Statele Unite ale Americii, dar a stârnit multe controverse ani mai târziu când industria e-commerce și-a dat seama de puterea deținută de Amazon.com. Brevetul a fost intitulat „Metodă și sistem pentru plasarea unui ordin de achiziție printr-o rețea de comunicare” și este cunoscut astăzi ca 1-Click (scris și one-click sau one-click buying). Cu alte cuvinte, dacă dorești să implementezi o procedură de comandă online cu un singur click, trebuie să ai acordul celor de la Amazon. Din fericire pentru magazinele online din România, brevetul este aplicabil doar în SUA; în Europa nu a fost acceptat.
2. Proiectul Fargo
Jeff Bezos a avut multe „momente delir”, după cum spun cei care au lucrat cu el în anii ’90. Unul dintre acestea a fost și proiectul denumit Fargo prin care Jeff dorea „să obțină un exemplar din fiecare produs realizat vreodată și să-l depoziteze într-un centru de distribuție” deținut de Amazon.com. Obiectivul acestui proiect era de a face din acest magazin online primul loc din care oamenii cumpărau orice. Proiectul Fargo nu rezistat mult, dar obiectivul acestuia a devenit misiunea companiei.
3. Algoritmul Amabot
Acest moment este de pe vremea când la Amazon lucrau scriitori și redactori care realizau materiale informative despre produsele magazinului – cărțile. Nu a fost o etapă foarte lungă a companiei, pentru că algoritmul denumit Amabot i-a forțat pe angajații de pe aceste poziții să-și găsească alt rol în companie sau alt job. Acest algoritm a distrus secțiunea editorială în favoarea profitului, „a înlocuit secțiunile atractive, artizanale ale site-ului cu recomandări generate automat și cu aspect standardizat. Sistemul a câștigat cu ușurință o serie de teste și a demonstrat că poate vinde la fel de multe produse ca redactorii umani”.
4. Proiectul Junglee
Deși inițial a fost catalogat ca o altă achiziție inutilă, proiectul Junglee a fost o investiție mai avantajoasă pentru Jeff Bezos decât pentru Amazon. Datorită acestui proiect i-a cunoscut pe fondatorii Google și a fost unul dintre primii investitori ai companiei care a ajuns să controleze o parte importantă a Internetului. Nici astăzi aceste informații nu sunt clarificate, nu sunt cifre exacte, însă se bănuiește că fondatorul Amazon a câștigat o mare parte din averea pe care o are astăzi datorită Google.
„Junglee a fost primul site dedicat comparării achizițiilor de pe web; colecta date de la o mulțime de comercianți online și le permitea clienților să compare cu ușurință prețurile produselor specificate”. Ideea era foarte bună dar a fost implementată prost pe Amazon în perioada de început.
5. Lansarea marketplace-ului Amazon.com
Marketplace-ul s-a lansat în noiembrie 2000 și a fost soluția cea mai bună pentru a implementa unul din jeffismele lui Bezos (replicile celebre și obsesiile fondatorului sunt foarte apreciate și poartă numele de jeffisme): „Dacă altcineva poate vinde mai ieftin decât noi, ar trebui să-l lăsăm și să încercăm să înțelegem cum o poate face”. Normal, Amazon primește un comision pentru orice produs pe care îl vinde în marketplace. Acest model de afacere este implementat și de eMAG în România.
Acestea au fost cele 5 momente alese de noi. Află mai multe despre istoria companiei din cele 450 de pagini ale cărții Jeff Bezos și epoca Amazon de la Editura Publica. Orice antreprenor din mediul online va avea ce învăța din povestea Amazon.com, the everything store. În plus, este o lectură captivantă și un must-read pentru cei care doresc să afle mai multe despre începuturile comerțului electronic.
Nu uitați să vă abonați la newsletter-ul TRUSTED.ro trimis o dată pe săptămână, în fiecare joi!
0 Comentarii