În noul episod ePlan by StirileProTV, emisiune realizată de Andrei RADU de la GPeC, am avut ocazia să discutăm despre cele mai noi schimbări legislative în domeniul e-commerce ce vizează toate magazinele online și marketplace-urile.
Una dintre cele mai importante modificări legislative este Regulamentul UE privind siguranța produselor (GPSR) intrat în vigoare în decembrie 2024 prin care practic atât magazinele online, cât și cele care vând prin marketplace-uri sunt obligate să afișeze în pagina produsului mai multe informații legate de producător (inclusiv nume, adresa de email, număr de telefon), precum și marcajele de siguranță, inclusiv certificarea CE. Acest regulament se aplică tuturor statelor membre UE, deci implicit și României si are ca rol trasabilitatea și informarea consumatorilor despre produse. Important este si faptul că dacă un comerciant importă sau care comandă proiectarea sau fabricarea unui produs și comercializează produsul respectiv sub numele sau marca comercială proprie (sistem white label), acesta are rolul de producător în raport cu acest regulament și trebuie să respecte ca toate obligațiile corespunzătoare.
Deși acest regulament este valabil deja în Uniunea Europeană, încă nu există o lege privind implementarea sa in România ce să prevadă și acordarea de sancțiuni în cazul neconformării. Însă în data de 11 martie 2025 tocmai a apărut pe site-ul Ministerului Economiei un proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului privind stabilirea unor măsuri legate de implementarea acestui regulament european, iar amenzile prevăzute sunt între 5.000 – 20.000 lei.
Alte subiecte discutate în cadrul acestei emisiuni se referă la:
- Obligativitatea facturării electronice B2C și (ne) colectarea CNP
- Modificările privind noile coduri CAEN rev 3 (de exemplu, codul CAEN destinat comerțului online este acum divizat în 20 de coduri CAEN distincte, pentru o clasificare mai precisă a activității – vezi detalii in articolul nostru din ianuarie 2025)
- Regulamentul UE privind Inteligenta Artificiala, prin care practic un magazin online va fi obligat sa menționeze în site dacă folosește inteligența artificială la generarea textelor și descrierilor din site, sau dacă folosește un chatbot automatizat în comunicare (deci nu e un om în spatele mesageriei online din site cu care să interacționezi, ci un robot AI). De menționat că magazinul online este totuși răspunzător privind informațiile furnizate prin acest sistem automatizat, magazinul fiind răspunzător de modul în care a instruit acest chatbot să realizeze comunicarea.
Urmăriți emisiunea integrală pe pagina Știrile ProTV, în doar 16 minute veți afla multe informații comunicate scurt și la obiect, dar extrem de utile.
0 Comentarii