În 3 decembrie 2018, un nou Regulament va începe să fie aplicat în Spațiul Economic European – SEE (Uniunea Europeană plus Islanda, Norvegia și Liechtenstein) și este posibil să te afecteze, dacă ai un magazin online sau dacă ești pur și simplu client (în magazine fizice sau online). Este vorba despre Regulamentul 2018/302 privind limitarea practicii de geo-blocare (geo-blocking)*.
Geo-blocarea** este practica nejustificată de a face discriminare în vânzări, pe bază de naționalitate, rezidența sau domiciliul clientului.
Există diverse zvonuri despre viitorul regulament, dar textul este deja publicat în Jurnalul oficial, deci este cert este că el nu le va impune comercianților să vândă în toată Europa sau să aplice același preț peste tot.
În prezent, numai 15% dintre cetățenii europeni cumpără produse din magazine online bazate în altă țară din UE. Unul dintre motive este această practică a geo-blocării. Regulamentul privind geo-blocarea va ridica aceste restricții și va debloca comerțul electronic, atât spre avantajul clienților, cât și al companiilor.
Ce trebuie să știu?
Cross-Border Magazine a creat o listă cu 10 întrebări și răspunsuri menite să facă lumină asupra noii legi și să disipeze unele mituri. Am selectat câteva care ar fi relevante pentru consumatori.
1. Ce activități sunt acoperite de regulamentul privind geo-blocarea?
Produsele și serviciile vândute prin orice formă, cu excepția serviciilor audiovizuale și a produselor și serviciilor protejate prin dreptul de autor. Deci nu se aplică la filme și muzică în streaming, de tipul serviciilor Netflix sau iTunes.
2. Noile reguli afectează blocarea accesului la un site?
Da. Comerciantul nu are voie să-i blocheze clientului accesul la site-ul sau aplicația sa de mobil, pe motiv că are o anumită naționalitate sau este într-un anumit loc geografic și nici nu poate redirecționa clientul spre o altă interfață fără acordul acestuia.
Iată un exemplu furnizat de ECC Romania:
Dacă un comerciant online are un site în portugheză și spaniolă și un consumator portughez dorește să viziteze site-ul spaniol în locul celui portughez, comerciantul online are dreptul de a redirecționa consumatorul portughez către site-ul portughez, dacă are consimțământul explicit al consumatorului. În plus, chiar dacă acel consumator își dă consimțământul să fie redirecționat pe site-ul portughez, site-ul spaniol trebuie să rămână ușor accesibil consumatorului portughez.
3. Comercianții pot refuza vânzarea unor bunuri?
Da, doar pentru produse unde există restricții naționale (de exemplu medicamente). Adică un magazin nu poate vinde în altă țară din UE produse care sunt interzise la vânzare în țara lui.
4. Regulamentul se referă și la metodele de plată?
Da. Comercianților nu li se va permite să aplice clienților tratament diferențiat rezultat din cetățenia clientului sau din locul lui de reședință, locul unde sunt conturile bancare, locul unde activează prestatorul de servicii de plată sau locul de emitere a instrumentului de plată. Tradus din legaleză, un site nu are voie să-ți interzică să plătești cu cardul sau prin PayPal doar pentru că ești din România sau îi accesezi site-ul din România.
5. Care sunt sancțiunile?
Momentan nu se știe. În cazul nerespectării acestui Regulament, fiecare stat membru al comunității SEE va stabili propriile reguli privind amenzile și va desemna o instituție responsabilă cu vegherea respectării noii legi.
Citiți restul întrebărilor și răspunsurilor la Cross-Border Magazine.
Ce urmează?
Regulamentul va fi aplicat din 3 decembrie 2018. După doi ani, Comisia Europeană ar putea să extindă domeniul la anumite servicii furnizate electronic care oferă conținut protejat prin dreptul de autor (muzică, e-book-uri, software, jocuri online etc.).
În final, iată și un caz fericit rezolvat de ECC Romania:
Florin a comandat de pe un site din Franța trei cutii de macarons. După ce a lansat comanda, Florin a fost contactat și i s-a spus că nu poate beneficia de produsele comandate, întrucât magazinul online nu livrează în România. La o verificare mai atentă a informațiilor de pe site-ul comerciantului, Florin a observat că acesta livrează numai în țările care fac parte din spațiul Schengen, din care Romania nu este parte. În urma acestei întâmplări, Florin a apelat la ECC Romania care, în urma colaborării cu ECC Franța, a reușit să-i faciliteze consumatorului român cumpărarea produselor dorite.
* Îți plac titlurile lungi? Este vorba despre, atenție, “Regulamentul (UE) 2018/302 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 februarie 2018 privind prevenirea geoblocării nejustificate și a altor forme de discriminare bazate pe cetățenia sau naționalitatea, domiciliul sau sediul clienților pe piața internă și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2006/2004 și (UE) 2017/2394, precum și a Directivei 2009/22/CE”. Într-o lungă seară de iarnă, poți citi aici textul integral al textului normativ.
** Exemple de geo-blocare:
- blocarea accesului la site-uri transfrontaliere;
- negarea posibilității de a încheia o comandă, de a cumpăra bunuri sau de a descărca conținut atunci când accesează un site web din străinătate;
- refuzarea livrării sau transportului la frontieră;
- oferirea de prețuri și condiții diferite în funcție de naționalitate, țara de reședință sau locația clientului.
0 Comentarii