Când îți construiești site-ul magazinului online, dincolo de butoane, design și pagini de produs, este musai să ai anumite pagini cu informații obligatorii*. Pe de o parte, pentru că așa te obligă diverse bucăți de legislație din România. Pe de altă parte, este bine să îți ții clienții aproape și informați tot timpul.
Știm că și tu crezi că nu citește nimeni paginile cu informațiile legale. În mare parte așa este, dar sigur le citesc clienții când au o problemă cu tine. A, și autoritățile le citesc, când vin în control! Practic, pagina cu informații trebuie să răspundă la întrebări de tipul cine? sau cum? despre site-ul tău.
Împărțim în 3 secțiuni chestiunile majore pe care să nu uiți să le incluzi în site:
A. Pagina cu termeni și condiții
Hai să începem cu legaleza și apoi îți explicăm mai pe înțeles ce ai de făcut. Sunt vreo două legi** care te interesează mai mult; dar oare ai chef să citești 22 de pagini cu termeni cum ar fi “prezenta lege are ca scop stabilirea condiţiilor de furnizare a serviciilor societăţii informaţionale”?
Așa că pe scurt verifică dacă ai pus acolo măcar:
1. datele de identificare ale firmei – denumirea, numerele de înregistrare, inclusiv capitalul social, adresa poștală, numărul de telefon, adresa de e-mail;
2. modalitățile de livrare – curieri proprii sau externi, poștă etc. și modalitățile de plată – online printr-un anumit procesator de plăți electronice, ramburs etc.;
3. informații despre garanția legală (garanția de conformitate) și, opțional, despre garanția comercială (cea pe care tu o oferi în plus față de garanția legală), servicii post-vânzare etc.;
4. evident, dreptul de retur, cel puțin pentru consumatorii persoane fizice.
B. Politica de confidențialitate
Ai fost inundat/ă cu mesaje despre GDPR și amenzile de 4% din cifra de afaceri? Ei bine, politica de confidențialitate face parte din această categorie!
Politica de confidențialitate e un titlu lung, care poate fi schimbat cu alt text similar – de exemplu Politica de date personale sau Modul de prelucrare a datelor personale. Așa îi spui omului care te vizitează ce date personale îi vei reține și cum le vei folosi – totul pe față, fără ascunzișuri.
Pe scurt***, trebuie să incluzi informații despre:
5. scopurile prelucrării datelor personale;
6. perioadele de păstrare ale datelor personale;
7. cine va mai primi acele date – partenerii tăi de afaceri.
C. Autorizări specifice și link-uri necesare
Poate ai văzut că aproape toate site-urile din e-commerce au un link către site-ul ANPC. Nu este vorba de o campanie umanitară, ci chiar de o obligație legală!
Indiferent de domeniul de activitate și produsele sau serviciile oferite, orice magazin online trebuie să plaseze pe site două link-uri obligatorii:
8. către ANPC – neapărat pe prima pagină a site-ului;
9. către platforma SOL – oriunde în site, noi zicem preferabil la Termeni și condiții;
10. în afară de cele de mai sus, mai trebuie să afișezi pe site unele lucruri, în funcție de domeniul de activitate, deci…
…iată câteva exemple:
- Vinzi produse alimentare în vrac? Atunci trebuie să ai pe site un link către ANSVSA.
- Vinzi bijuterii din argint sau aur? Atunci trebuie să pui pe site numărul autorizației ANPC pentru efectuarea de operațiuni cu metale prețioase.
- Vinzi servicii turistice? Atunci afișează pe site numărul licenței de la Ministerul Turismului și polița de asigurare profesională.
În funcție de specificul activității tale, este posibil să mai existe și alte obligații, deci este bine să te informezi temeinic înainte de a da drumul live magazinului tău online. Nu uita să citești primul *asterisc pentru a înțelege toate detaliile.
Știm că nu e simplu și că nu ești sigur dacă știi că le-ai acoperit pe toate. De aceea am inventat TRUSTED.RO – Marca de Încredere, care te ajută să înțelegi informațiile pe care le pui în site, dar le și arată consumatorilor că ești OK. Practic, îți oferim o ștampilă de legalitate! Informațiile sunt publice, noi doar te ajutăm să le îndeplinești și să le arăți.
*Pentru sfaturi juridice personalizate legate de afacerea ta, mergi la un jurist sau avocat. Noi doar traducem din limba legilor românești în bullet-point-uri pentru oameni ocupați, dar care vor să fie informați corect. Un nivel de implicare minimal este cerut pentru a înțelege acest text. Inclusiv sa dai click pe linkuri. Bateriile nu sunt incluse, sperăm că înțelegi ideea :-).
** Nu ne ascundem, doar că nu vrem să te plictisim cu informații greu de înțeles. Dacă însă ai ajuns aici în subsolul textului, fie ești jurist, fie ești realmente interesat de textul legilor, deci putem să-ți zicem că ne referim la OUG 34/2014 și la Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic.
*** Dacă vrei pe lung, consultă acest checklist complet.
Foarte util, frumos și informativ articolul. Mulțumim!
Am două întrebări:
1. ONGuril / non-profit care din informații sunt obligate să le afișeze?
2. Societățile Profesional Notariale ce informatii sunt obligate să afișeze? dat fiind că acestea sunt servicii Publice, nu comerciale.
Mulțumesc anticipat!
Din păcate, nu avem experiență în cele două categorii, ci numai în e-commerce.
Hotswinger nu are nici o informatie de identificare. Placere idem (doar un link catre ANPC). Chiar daca sunt site-uri pentru adulti hotia este pentru admini placerea
Multumesc pentru articol insa am o intrebare: daca firma respectiva nu isi scrie datele de autentificare ale firmei carei institutii ma pot adresa (foarte probabil sunt tepari cei care vand pe acel site)?
Este o obligatie legala de a mentiona pe site datele de identificare a firmei.
Pot sa primeasca sanctiune contraventionala de la ANAF cf legii 31/1990