Comisia Europeană are în plan să inițieze noi investigații antitrust în domeniul e-commerce, după ce un raport amplu la care s-a lucrat doi ani a identificat o serie de practici comerciale care ar putea restrânge concurența. Raportul publicat acum prezintă constatările finale ale Comisiei, ținând seamă de observațiile primite în legătură cu raportul preliminar din septembrie 2016 și confirmă, în mare măsură, concluziile acestui raport preliminar.
Raportul Comisiei ne arată că este important să existe o concurență reală pe piața de e-commerce națională, dar și europeană, atât pentru concurenții de pe piață, cât și pentru consumatori.
În acest context, este important că unul din rezultatele prevăzute în raportul Comisiei este lărgirea cooperării „dialogul cu autoritătile naționale din domeniul concurenței în cadrul Rețelei europene, cu privire la măsurile de punere în aplicare a regulilor în sectorul comerțului electronic.”
Principalele constatări
- În ultimii zece ani, o mare parte din producători au decis să-și vândă produsele în mod direct consumatorilor, prin intermediul propriilor magazine online de vânzare cu amănuntul, intrând astfel din ce în ce mai mult în concurență cu distribuitorii lor.
- Utilizarea pe scară din ce în ce mai largă a sistemelor de distribuție selectivă, în care produsele pot fi vândute doar de vânzători autorizați preselectati, le permite producătorilor să-și controleze mai bine rețelele de distribuție, în special în ceea ce privește calitatea distribuției, dar și în ceea ce privește prețurile practicate.
- Utilizarea sporită a restricțiilor contractuale pentru a controla mai bine distribuția produselor: în funcție de modelul și de strategia de afaceri, aceste restricții se pot prezența sub diverse forme, de exemplu, restricții legate de stabilirea prețurilor, interzicerea accesului pe piață (pe platforme), restricții privind utilizarea instrumentelor de comparare a prețurilor și excluderea din rețelele de distribuție a actorilor care își desfăsoară activitatea doar online.
- Unele dintre aceste practici pot fi justificate, de exemplu atunci când vizează sporirea calitătii distribuției unui produs. Însă altele îi pot împiedica în mod nejustificat pe consumatori să beneficieze de o paletă mai largă de produse și de prețuri mai mici în cadrul comerțului electronic, ceea ce justifică măsurile luate de Comisie pentru asigurarea respectării normelor UE în materie de concurență.
Citiți comunicatul Comisiei Europene și consultați raportul complet
Foto: CC0, Domeniul Public
0 Comentarii