Cetățenii europeni cer uniformizarea legilor în comerțul electronic, aceasta este concluzia trasă în urma unei cercetări efectuate asupra a 25.000 de consumatori din toate țările membre ale Uniunii Europene și a câtorva sute de magazine online, grupuri de afaceri și ministere naționale. Uniformizarea trebuie făcută atât la nivelul țărilor, cât și între e-commerce și comerțul din magazinele fizice.
Recent, Parlamentul și Consiliul au analizat rezultatele acestei cercetări realizate pe baza Directivei 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum și garanțiile conexe. Din păcate însă, Comisia a înregistrat numai eșecuri în urma încercărilor de a reforma legile din domeniu.
În plus, Consiliul și Parlamentul trebuie să se mai ocupe de o problemă: există acum două acte legislative paralele care vor forța unele țări să-și întărească legile privitoare la comerț, iar pe altele să le slăbească. Iar acest lucru sigur va crea unele nemulțumiri la nivel național.
În decembrie 2015, Comisia a venit cu două propuneri:
- Prima se reveră la aplicațiile mobile, software-ul pentru telefoane și alte bunuri digitale – o directivă privind furnizarea de conținut digital
- A doua se referă la bunurile fizice comandate online – o directivă privind vânzarea de bunuri la distanță
Acum provocarea va fi să fie uniformizate cele două legi, în așa fel încât să se potrivească într-o proporție cât mai mare cu specificul fiecăruia dintre cele 28 de state membre. Iar confuziile vin de la faptul că unele produse și servicii nu pot fi încadrate clar într-una sau alta din categorii: automobilele conectate, frigiderul inteligent etc.
Nu ne rămâne decât să sperăm că actele normative finale vor ține cont în primul rând de drepturile consumatorilor și că nu vor permite abuzuri și monopol din partea companiilor care activează în e-commerce sau în comerțul tradițional.
0 Comentarii