De curând, s-a creat vâlvă în jurul unei noi obligații de a insera un link pe site-ul unui magazin de comerț electronic către sistemul online european de soluționare a litigiilor – SOL. În acest sens, este invocat art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 524/2013 (consultați textul integral al modalității de punere în aplicare a acestui regulament). Regulamentul european a fost publicat în vara lui 2015 şi a intrat în vigoare în 9 ianuarie 2016. Ca atare, magazinele care nu pun acel link în site ar fi pasibile de amendă (cf. art 32 e) din OG 38/2015).
Dar nu este așa de simplu…
Lucrurile sunt puțin mai complicate, deoarece chiar pe prima pagină a site-ului cu pricina este precizat în mod clar că acest sistem încă nu este funcțional în România:
“Sistemul nu conține în prezent entități de soluționare pentru anumite sectoare și pentru următoarele țări: Croația, Germania, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, România, Slovenia, Spania. Prin urmare, este posibil să nu puteți utiliza acest site pentru a soluționa un litigiu cu un comerciant care are sediul într-una dintre aceste țări.”
Ca atare, un magazin online din România care nu afișează link-ul spre site nu ar putea fi amendat pentru că nu respectă ceva ce nu poate respecta din motive tehnice. Pe de altă parte, platforma SOL nu este un sistem de rezolvare a disputelor, ci este un “punct de intrare unic pentru consumatorii și comercianții care doresc o soluționare pe cale extrajudiciară a litigiilor incluse în domeniul de aplicare a prezentului regulament.” Povestea este însă puțin mai complicată, pentru că un client din afara României care ar cumpăra de la un magazin online din România ar putea găsi prin aceasta platformă o rezolvare a problemei sale.
În orice caz, e bine să aveți link-ul pus pe site pentru că va dura probabil foarte puțin până când va exista o entitate din România care va fi listată în acea platformă.
Atenție! Regulamentul nu spune dacă linkul trebuie să fie pe prima pagină, ci doar că “linkul respectiv trebuie să fie ușor accesibil pentru consumatori.”
Despre litigii, cu cele mai bune intenții
Dacă doriți mai multe detalii, am scris pe blog-ul TRUSTED despre un act normativ adoptat recent – OG 38/2015 (consultați aici textul integral) – care vrea să aducă mai multe oportunități de rezolvare a problemelor dintre un magazin și clienții săi persoane fizice, în afara celor clasice. Aceste oportunități se numesc generic metode alternative de rezolvare a disputelor.
O aberatie, deoarece entitati exista (mediatorii) insa nu sunt luati inca in calcul. Probabil, ca orice in Romania, inca nu pot fi taxati suplimentar. Trebuie sa facem o comisie care sa aprobe inca o comisie care sa intrunesca comisia de creare a unei comisii pentru comisia infiintarii unei entități de soluționare. .ro