Peste cel puțin doi ani, vom avea o legislație nouă și uniformizată în UE cu privire la conformitatea produselor și a conținutul digital vândute la distanță (online). Comisia Europeană a adoptat în 9 decembrie două propuneri de directive cu privire la garanții în două cazuri:
- una referitoare la furnizarea de conținut digital (de exemplu, muzică în regim de streaming sau jocuri pe dispozitive digitale);
- una privind vânzarea de bunuri online (de orice tip – haine, electronice etc.).
Cele două propuneri vor aborda principalele obstacole în calea comerțului electronic transfrontalier în UE:
- fragmentarea juridică a legislației în materie de contracte de consum;
- costurile ridicate antrenate de această fragmentare pentru întreprinderi (mai ales IMM-uri);
- nivelul scăzut de încredere a consumatorilor în cazul efectuării de cumpărături online dintr-o altă țară.
Armonizarea drepturilor contractuale pe tot teritoriul UE va facilita furnizarea de conținut digital și de bunuri în întreaga Europă.
Un lucru important din cadrul propunerilor este că vânzătorii online vor avea dreptul de a cere daune persoanei juridice din lanțul de tranzacții, care se dovedește responsabilă pentru neconformitatea produselor.
Consumatorii vor beneficia de un nivel mai ridicat de protecție printr-o noutate propusă de Comisia Europeană: inversarea sarcinii probei. Aceasta înseamnă că, pe toată durata perioadei de garanție de doi ani, consumatorul va avea dreptul să pretindă măsuri reparatorii fără să fie obligat să demonstreze că defecțiunea exista deja în momentul livrării.
Care este situația legislativă astăzi
În prezent, magazinele online din România sunt obligate să respecte garanția legală de conformitate. Garanția comercială este opțională. Dacă un consumator din România descoperă că un produs pe care l-a cumpărat online în urmă cu mai mult de 6 luni are un defect și-i cere vânzătorului să-l repare sau să-l înlocuiască, este posibil să i se ceară să dovedească faptul că acea defecțiune exista în momentul livrării. Viitoarea lege europeană extinde acest termen la doi ani și consumatorul nu mai trebuie să demonstreze defecțiunea.
În țara noastră, garanția legală de conformitate este prevăzută de art. 4 – pct. 1 lit. e din OUG 34/2014 și de art. 5-14 din Legea nr. 449/2003. Pe scurt: în primele 6 luni de la cumpărare, consumatorul nu trebuie să dovedească neconformitatea, se consideră că aceasta a existat la data cumpărării. Pentru perioada de la 6 luni la 2 ani, lipsa conformităţii va trebui dovedită de consumator.
Propunerile legislative vin în contextul constatării că potențialul vânzărilor online nu este încă exploatat în mod corespunzător în UE: în 2014, ponderea comerțului electronic în cadrul întregului sector al comerțului cu amănuntul a fost de 7,2 % în Europa, față de 11,6 % în SUA. De asemenea, există un vid juridic evident în legislația UE în domeniul conținutului digital (muzică, filme) cu defecte; majoritatea statelor membre nu au un cadru legislativ în vigoare în acest domeniu.
Adoptarea acestor propuneri este doar primul pas al procesului legislativ, iar până la adoptarea directivei și transpunerea ei în legislația română mai poate dura 2-3 ani.
0 Comentarii