PREMIUM Noutăți juridice și contabile pentru magazine online (și nu numai) (07/2019)

CUPRINS:

  1. JURIDIC: Misteriosul link spre platforma SOL – ce este, cum și unde trebuie plasat?
  2. JURIDIC: Butonul Like de la Facebook creează probleme pe GDPR. Mai bine puneți o poză!
  3. CONTABIL: Trezoreria nu mai eliberează extrase pe hârtie, acestea se pot descărca din SPV
  4. CONTABIL: Majorarea procentuală a valorii ce poate fi dedusă în cazul sponsorizării
  5. CONTABIL: Se majorează ecotaxa pentru pungile de plastic

1. JURIDIC: Misteriosul link spre platforma SOL – ce este, cum și unde trebuie plasat?

La Întâlnirile Consultative GPeC, din cadrul Competiției GPeC 2019, am fost surprinși să constatăm că destul de multe magazine online nu știau că trebuie să plaseze în site un link spre platforma europeană de soluționare a litigiilor – SOL. Unii reprezentanți ai magazinelor online nici nu auziseră de așa ceva, iar alții știau vag despre asta, dar nu plasaseră link-ul.

Ce este platforma SOL

Platforma SOL nu este o instanță de judecată, ci practic un portal care ajută consumatorii să ia legătura cu comercianții sau să apeleze la un organism însărcinat cu rezolvarea reclamațiilor consumatorilor. Sau, mai juridic explicat, este un “punct de intrare unic pentru consumatorii și comercianții care doresc o soluționare pe cale extrajudiciară a litigiilor incluse în domeniul de aplicare a prezentului regulament” (se arată în Regulamentul 52/2013, documentul care reglementează platforma).

Platforma este dedicată rezolvării problemelor din comerțul online, deci poate fi folosită de orice client din orice țară din UE care a avut o problemă cu orice magazin online dintr-o țară din UE. 

Pentru România, nu a existat multă vreme un organism desemnat în acest sens (am mai scris în 2016 despre problemă), iar în cele din urmă a fost desemnat tot ANPC.

Ca lucrurile să fie și mai alambicate, nu e vorba de ANPC-ul care dă amenzi, ci deANPC – Direcția de Solutionare Alternativa a Litigiilor. Citește explicațiile pe site-ul ANPC.

De ce ar apela cineva la un sistem gratuit (adică la ANPC – Direcția de Soluționare Alternativă), în care decizia nu este obligatorie, în loc să meargă la un sistem unde decizia este obligatorie (adica la ANPC-ul care dă amenzi)? Mărturisim că nu știm, dar bănuim ca un astfel de sistem ar putea fi folosit în special de cei din afara României, mai ales datorită faptului că este disponibil în mai multe limbi.

Unde trebuie să existe link-ul

Regulamentul 52/2013 nu spune exact unde trebuie să pui în site link-ul spre platforma SOL, spre deosebire de link-ul obligatoriu către ANPC care trebuie pus pe prima pagină, nici denumirea de folosit, dar spune că link-ul trebuie să fie vizibil:

“Comercianții stabiliți în Uniune care încheie contracte de vânzări sau de prestare de servicii online și piețele online stabilite în Uniune furnizează pe paginile lor web un link electronic către platforma SOL. Link-ul respectiv trebuie să fie ușor accesibil pentru consumatori. Comercianții stabiliți în Uniune care încheie contracte de vânzări sau de prestare de servicii online precizează de asemenea adresele lor de e-mail” (art. 14).

Noi spunem că ar fi decent ca acest link să fie măcar în pagina cu termenii și condițiile, în zona legată de litigii, însă ar fi perfect dacă el ar exista în subsol, alături de link-uri spre alte pagini cu informații utile sau cu informații despre livrare, retur, prelucrarea datelor personale etc.

Cât e amenda dacă nu pun link-ul?

Pe scurt, între 2.000 și 5.000 de lei. Dacă nu aveți link-ul, se consideră că nu ați făcut informarea corectă, conform articolului 14 din Regulamentul 524/2013. Acest lucru se sancționează conform OG 38/2015 – art 32 1) e):

“e) nerespectarea de către comercianţi a oricăreia dintre cerinţele referitoare la informaţiile pentru consumatori prevăzute la art. 14 alin. (1), (2) şi (7) din Regulamentul (UE) nr. 524/2013.

(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.”

Cum funcționează

Reclamantul completează un formular în cadrul platformei și, dacă este cazul, anexează documente care-i susțin plîngerea. Plîngerea este trimisă mai departe la magazinul online.

Formularul arată astfel:

Consumatorului i se va refuza cererea dacă nu v-a contactat mai întâi pentru rezolvarea litigiului. De obicei, se acordă 90 de zile pentru a ajunge la un acord.

Veți primi un e-mail, după care trebuie să intrați pe site-ul Comisiei Europene și să acceptați sau nu reclamația. Puteți să refuzați, dar vă recomandăm să acceptați, pentru că serviciul nu vă costă nimic, iar decizia nu este obligatorie.

În termen de 30 zile, comerciantul trebuie să aleagă o entitate SAL agreată împreună cu consumatorul. Poate fi ANPC – Direcția SAL sau altă entitate din altă țară. Plângerea este transmisă la această entitate. Nu mai rămîne decît ca instituția respectivă să analizeze reclamația și să dea o soluție sau eventual să vă ceară mai multe detalii (puteți citi întrega procedura pe site-ul ANPC – fișier PDF).

George Hari Popescu, Project Manager – TRUSTED.RO
Bogdan Manolea, co-fondator TRUSTED.RO


2. JURIDIC: Butonul Like de la Facebook creează probleme pe GDPR. Mai bine puneți o poză!

Am scris pe blog despre o decizie recentă a Curții Europene de Justiție legată de butonul Like de la Facebook și probleme de date personale. Cum tot ce-i legat de GDPR e potențial “fierbinte”, am zis că merită să subliniem pe scurt ce trebuie făcut. 

Problema pe scurt

Atunci când pui un buton de “Like” de la Facebook cu script-ul pus la dispoziție de ei, acesta înregistrează automat o serie de date tehnice de la toți vizitatorii paginii voastre, indiferent dacă au sau nu cont de Facebook. Doar că voi sunteți responsabili de datele colectate de pe site-ul vostru, deci voi veți fi responsabili juridic, conform GDPR, de colectarea datelor prin butonul de Like, împreună cu Facebook, chiar dacă nici măcar nu știți ce date colectează. Dar voi l-ați pus în site!

Problema nu este doar de la butonul Like de Facebook, poate fi și de la un buton similar, de tipul “Tweet This”de la Twitter sau de la defunctul Google+.

Soluția pe scurt

  • Puneți doar o imagine cu butonul Like, care va duce apoi la Facebook. În acest fel, imaginea va fi apelată de pe server-ul vostru, nu de pe cel al lui Facebook și nu îi veți da nicio dată suplimentară de la toți vizitatorii.
  • Puneți un plugin specific, care face cam același lucru. Sau care trebuie să fie activat pentru ca butonul Like să fie clickabil. De exemplu, pentru WordPress există acest plugin care rezolvă problema de fond. 

Bogdan Manolea, co-fondator TRUSTED.RO


3. CONTABIL: Trezoreria nu mai eliberează extrase pe hârtie, acestea se pot descărca din SPV

Începând din 4 iulie 2019, Trezoreria nu mai eliberează extrase în format tipărit (Ordinul 2425/2019). Mișcările din conturile deschise la Trezorerie pot fi urmărite în Spațiul Privat Virtual (SPV) al societății comerciale. Acestea se regăsesc în meniul “Extrase de cont”. Mesajele cu extrasele vor apărea doar când vor exista operațiuni pe cont de orice fel: încasări, plăți, comisioane, dobânzi etc. Extrasele (mesajele) vor fi stocate pe o perioadă de 30 de zile, de aceea recomandăm salvarea și/sau tipărirea acestora înainte de expirarea acestui termen. Toate persoanele care au acces la contul SPV al societății comerciale pot vizualiza aceste extrase. În cazul în care nu doriți ca extrasele să fie vizualizate de aceste persoane, puteți depune o notificare la Trezorerie și atunci extrasele vor fi disponibile la Trezorerie numai în format hârtie, trimiterea electronică a acestora în SPV fiind astfel oprită.

Mihaela Adina Călin – expert contabil


4. CONTABIL: Majorarea procentuală a valorii ce poate fi dedusă în cazul sponsorizării

Începând cu 1 august 2019, societățile plătitoare de impozit pe profit pot deduce cheltuieli cu sponsorizarea din plata impozitului pe profit până la o valoare ce trebuie să țină cont de următoarele criterii:

Începând cu 1 august 2019, societățile plătitoare de impozit pe profit pot deduce cheltuieli cu sponsorizarea din plata impozitului pe profit până la o valoare ce trebuie să țină cont de următoarele criterii:

  • Nu trebuie să depășească 0,75% din cifra de afaceri (anterior limita era de 0,5% din cifra de afaceri);
  • Nu trebuie să depășească 20% din impozitul pe profit datorat.

Pentru microîntreprinderi, regulile rămân neschimbate.

Mihaela Adina Călin – expert contabil


5. CONTABIL: Majorarea procentuală a valorii ce poate fi dedusă în cazul sponsorizării

Se majorează valoarea ecotaxei de la 0,10 lei/bucată la 0,15 lei/bucată. Excepția o reprezintă pungile biodegradabile și compostabile, ca de exemplu produse din amidon sau celuloză, care respectă standardul SR EN 13432:2002 (O.U.G. 50/2019).

Mihaela Adina Călin – expert contabil

Lasă-ne un review pe Google
Ne-ar prinde bine să-ți spui părerea despre noi, printr-un review la Google My Business. Trebuie doar să intri în contul Google și să vizitezi acest link. Nu ne supărăm dacă ne critici cu argumente și, evident, ne-ai face fericiți dacă ne-ai lăuda :-) Mulțumim!